søndag 30. november 2008

ADVENT

1.søndag i advent

Ønsker dere alle ei kjempefin adventstid.

Strikkepinnene mine går så snart når jeg har tid til å sette meg ned, men resultatene kan jeg ikke vise frem før i romjulen.








Nå tenner vi det første lys,
alene må det stå.
Vi venter på det lille barn,
som i en krybbe lå.

Tenn lys!
Et lys skal brenne for denne lille jord.
Den blanke himmelstjerne, der vi alle bor.
Må alle dele håpet så gode ting kan skje.
Må jord og himmel møtes.
Et lys er tent for det.


Det første lys jeg tenner

og ser på himmelen blå.
Når adventslyset brenner
jeg Julen venter på.

Så tenner vi et lys i kveld,
vi tenner det for glede.
Det står og skinner for seg selv
og oss som er til stede.
Så tenner vi et lys i kveld,
vi tenner det for glede.
Advent betyr ankomst eller komme og betegnes som en forberedelse til å ta imot Jesus. Adventstiden omfatter de fire søndagene før julaften. Første søndag i advent markerer ikke bare inngangen til advent, men også begynnelsen på kirkeåret. Adventfargen er fiolett.
Adventskransen- og staken kom i likhet med juletreet til Norge fra Tyskland. Skikken med å tenne ett lys for hver søndag kommer sannsynligvis fra en preken den svenske erkebisp Nathan
Søderblom holdt i Paris i 1886.

2 kommentarer:

Beate sa...

Ønsker deg en god adventstid!

Elin sa...

Ønsker deg ein fin førjuls tid :D