søndag 21. september 2008

Tyttebær og eplekake:-)

På lørdag var lillepia å plukka tyttebær, i løpet av kort tid plukka ho 2,5 liter. Det er ikke første runden ho har i bærmarka og helt sikkert ikke siste for i år heller. Tidligere i uka var hun ute å plukka 1,5 liter som vi brukte til å lage deilig trollkrem av. Denne bæra skal fryses sånn at vi kan nyte den i løpet av vinteren.
Tusen takk kjære lillepia mi. Du er så utrolig snill og god. Tenk å plukke så mye bær til mammaen og pappaen sin. Glad i deg.
Fikk uventa besøk av "bakeånden" på lørdag, det er veldig lengesiden den har vært på besøk hos meg, så den var gjertelig velkommen. Hadde kjøpt nydelige norske epler og da kom lysten på å bake eplekake sigende. Da var det bare å ta frem miksmasteren i sette i gang.

Når jeg baker denne kaka nytter det ikke å bake bare en. Den forsvinner fortere en man greier å telle til tre. Den er litt anderledes en vanlig eplekake, fordi eplene er raspet i stede for å være delt i båter. På den måten blir kaka saftigere fordi eplesaften trekker ned i kaka. I tillegg så liker jeg ikke store eplebåter i kaka.

MYK EPLEKAKE
  • 200gr. smør
  • 1,5 kopp sukker
  • 3 egg
  • 2,5 kopp hvetemel
  • 2ts. vaniljesukker
  • 1ts. bakepulver
  • 1/2 kopp melk
  • 2-3 epler
Rør egg og sukker hvitt, ha i eggene, 1 av gangen, sikt i mel, vaniljesukker og bakepulver og bland det i vekselvis med melka. Ha røra i ei smurt rundform 26. Rasp eplene over kaka, strø perlesukker/kanel over vist ønskelig
Stekes på nederste rille ved 180 grader i 50-55min. Serveres varm med is/fløtekrem. Egner seg godt til frysing.
Dette er oppskrifta, jeg bruker bare å røre smør og sukker hvit, så hiver jeg i alle eggene og til slutt resten og resultatet blir like vellykka vær gang

Ingen kommentarer: