onsdag 10. september 2008

Sykdom, kaos, rot og ball

I dag har jeg endelig tid nok til å blogge litt igjen. Tiden har gått med sykdom, sykehus, skolestart, hund med løpetid, jobb, rot og ball siden vi kom hjem fra ferie 8 august. Er forsinka med det meste. Ligger etter med August lappene som mine lappevenner på Norsk strikkeforum skal ha. Nå er de endelig ferdig strikket, skal feste tråder, dampe dem og gjøre dem klar til sending i ettermiddag. Stakkars de som venter det er fælt, men jeg håper at de har fått beskjeden om at lappene kommer sent men godt.
Forklaringen finnes lenger ned i dette innlegget.
Augustlappene som jeg har strikket.

Kom hjem den 8 august, natt til den 11 våknet jeg av at min mann lå å ristet i senga, han hadde frostannfall og var full av feber. 11 august feiret vi pappas 70 års dag, min kjære gikk tidlig hjem fordi han var full av feber. Litt utpå kvelden ringte han etter meg fordi han igjen hadde fått frostannfall og han hadde fått en kul under venstre arm. Vi dro på legevakta og han ble øyeblikkelig innlagt med mistanke om blodforgiftning. Etter undersøkelser på kryss og tvers fant de ut at det heldigvis ikke var det. Nå begynte de å mistenke harepest eller Tularami som det heter på fagspråket. Han hadde alle symtomer på det, men etter 14 dager hadde de enda ikke greid å få rette prøvesvar eller behandle han rett. På de 14 dagene greide de å bytte penicilin 8 ganger, helt utrolig. De lot ikke en sort få virke før de prøvde neste. Kaos og rot var det vi opplevde. Virka som den ene legen ikke fikk med seg hva den andre gjorde. Etter 15 dager bestemte de seg for å sende han til Bodø og der fikk han rett hjelp. Legene der fikk svar på prøvene i løpet av et døgn, rett penicilin ble gitt og bedringen kom med en gang. Men på grunn av sommel på sykehuset her tar det utrolig lang tid før han blir helt frisk. Han ble smittet via myggstikk og fikk Harepest mens vi var på ferie i Sverige.

1 kommentar:

Beyla sa...

Åh herrefred!! Det har var jo ikkenoe koselig å høre!! Sykehuset på stokmarknes kan være vanvittig skummelt.. søssa måtte flytte sørover fordi hun har en kronisk sykdom, og på stokmarknes holdt de på å krevrke jenta... Enda godt dere kom dere til bodø og fikk skikkelig hjelp!! And tispa med løpetid, så bare si fra, Rummel the stud muffin er klar som et egg! Eller..klar for egg..ellerno? ;) han er nybada og lekker!
Håper ting roer seg for dere nå, høres ut til at rooooo burde stå på menyen!