tirsdag 20. mai 2008

LURE TIPS!


Tenkte å samle små lure tips som jeg eller andre har på en plass. De jeg finner på nettet blir linket tilbake til den som kommer med tipset.

Denne fant jeg på Hobbyfoum. Det er Mona som er så snill og dele med oss andre.


LUE-TIPS
Jeg strikker masse luer, og ofte av restegarn. Derfor har jeg funnet fram til en formel som gjør beregning av maskeantall lettere, og som gjør at jeg får utnyttet garnet bedre. Den kan bruket på alt fra babyluer til herreluer, og med alle slags garntykkelser.
Slik gjør du:

Legg opp 9 masker, strikk en pinne rett, eller"tupp" så lang du vil ha den. Fordel maskene på 3 strømpepiner og strikke 1 r, 1 kast ut omgangen. På neste omgang strikker du de rette maskene rett, og kastene vridd rett. Deretter strikker du en omgang 2 r, 1 kast. Strikk deretter en omgang uten å øke, (kastene strikkes vridd r). Øk annenhver omgang med 1m mer mellom økningene (kastene) til lueomkretsen passer den som skal bruke den. Det blir 9 masker mer for hver økeomgang. Dersom du skal strikke inn et mønster som krever et annet maskeantall kan du regulere dette til slutt. Luen kan avsluttes nede med vrangbord, brettekant, rullekant.... Selv strikker jeg ofte nederkant i perlestrikk. Dersom du underveis oppdager at det blir for lite garn, kan du for eks strikke striper eller lage vrangbord i en annen farge.Med denne formelen får jeg alltid luer som passer, uten å måtte regne ut maskeantall/strikkefasthet!

Mona

1 kommentar:

Margrethe sa...

Så smart tips! Jeg liker jo å strikke luer og har en del rester - så dette skal jeg lagre. Soskkene du har på pinnene blir rålekre, fargene var veldig meg :) Ha en fin helg!